Znaj swe bóle

Obolałość, kłucie, zwichnięcia... - sezon piłkarski może być bolesny. Dr Peter Brukner wyjaśnia pięć najczęściej występujących u piłkarzy kontuzji oraz sposoby radzenia sobie z nimi

1 NAGŁE KŁUCIE W BOKU

Co konkretnie się dzieje: Mięsień otrzewnej, umieszczony przy przeponie - oddziela on żołądek od serca i płuc - staje się napięty, gdyż krew dostarczana jest do każdego narządu poza samą przeponą.

Dlaczego? Możliwe, że zdaniem twojej matki lub babci zbyt wcześnie zacząłeś biegać po posiłku. Być może nie jest to najbardziej klarownym przedstawieniem problemu, niemniej jednak nikt nie wpadł do tej pory na lepsze wyjaśnienie. Źródło kolki nadal pozostaje nieodkryte przez wielu ekspertów. - mówi dr Brukner

Sposób leczenia: odczekaj kilka minut i pozwól przeponie się zregenerować - kłucie wkrótce ustanie, a ty będziesz mógł powrócić do wysiłku fizycznego.

2 BÓLE MIĘŚNI UDOWYCH

Co konkretnie się dzieje: Jeżeli niedawno uprawiałeś jakieś ćwiczenia, możliwe jest, że cierpisz na opóźnioną bolesność mięśni, zwaną popularnie zakwasami. Inną możliwością jest fakt całodziennego siedzenia za biurkiem lub w ławce - poprzez brak ruchu ścięgna udowe stają się odrętwiałe.

Dlaczego? Istnieje bliskie połączenie pomiędzy odcinkiem lędźwiowym kręgosłupa a ścięgnami w udach. Jeżeli czujesz ograniczenia ruchu i bóle w okolicy pleców bądź bolesność nerwów prawdopodobnie cierpisz z powodu nadmiernego napięcia mięśni w odcinkach udowych.

Sposób leczenia: Rozciąganie lub masaż mogą nieco rozluźnić mięśnie, jednak ważne jest przystosowanie swego ciała na wysiłek fizyczny w postaci szybkich sprintów. Innymi słowy, twoje mięśnie muszą być gotowe na nagły wzrost intensywności biegu.

3 PIEKĄCE UDA

Co konkretnie się dzieje: Organizm człowieka rozkłada glukozę do postaci specjalnej substancji, zwanej pirogronianem, która jest wykorzystywana do dostarczania energii. Kiedy ciało jest wycieńczone, np długotrwałym wysiłkiem fizycznym, czasowo zamienia ono ów pirogronian na kwas mlekowy. Podwyższony poziom mleczanów powoduje wzrost zakwaszenia mięśni, powodując uczucie pieczenia. 

Dlaczego? Powszechnym przesądem jest, że wzrost poziomu kwasu mlekowego odpowiada za ból mięśni w dzień lub kilka dni po meczu. - tłumaczy Dr Brukner - lecz tak naprawdę winić za to należy zespół opóźnionej bolesności mięśniowej (ang. DOMS - Delayed Onset Muscle Soreness), gdyż to on uszkadza komórki mięśniowe. Kwas mlekowy jest faktycznie odczuwalny tylko w pracujących mięśniach i może on jedynie wyznaczać prędkość twego biegu bądź to, jak wysoko będziesz skakać.

Sposób leczenia: Musisz zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu przed meczem. Kiedy mecz się skończy, nie czekaj z rozpoczęciem regeneracji - wypij koktajl proteinowy, zażyj kąpieli lodowej, załóż bieliznę termalną oraz spożyj odpowiedni posiłek.

4 NUDNOŚCI

Co konkretnie się dzieje: Spadek ciśnienia krwi oraz poziomu glukozy skutkują brakiem wystarczającego dopływu tlenu do mózgu.

Dlaczego? Kiedy jesteś odwodniony, a twój żołądek pusty, ciało nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. - wyjaśnia Dr Brukner - Jeśli przemęczysz swój organizm w określonych warunkach, twoje płuca i serce nie są w stanie dostarczyć krwi i tlenu do mózgu wystarczająco szybko, co może spowodować zawroty głowy lub mdłości.

Sposób leczenia: Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest wypicie jakiegokolwiek płynu, by zapobiec odwodnieniu. Najbardziej odpowiednie będą w tym wypadku drinki typowe dla sportowców, na przykład napoje izotoniczne, które dostarczą potrzebnych cukrów do krwi. Coraz bardziej popularne stają się również specjalistyczne żele węglowodanowe.

5 SKURCZE ŁYDEK

Co konkretnie się dzieje: Mówiąc w dużym skrócie: twoje mięśnie nagle odmawiają współpracy, powodując bolesne skurcze.

Dlaczego? Odwodnienie lub niski poziom cukru we krwi są najczęstszymi powodami tego typu skurczów - objaśnia Dr Brukner - Mięsień łydki jest na nie szczególnie podatny, ponieważ obejmuje on dwa połączone stawy. Charakterystyka futbolu - ciągłe zmiany tempa, przyspieszanie i zwalnianie, oznacza, że naprzemiennie kurczysz i rozluźniasz mięśnie, równocześnie je wyczerpując. Powoduje to uczucie bólu oraz nieprzyjemnego kłucia.

Sposób leczenia: Przede wszystkim rozciąganie. Wyprostuj nogę i zawołaj kolegę z drużyny, a następnie każ mu zginać twoje palce w kierunku kości piszczelowej. Zmęczone mięśnie potrzebują także odpowiedniego nawodnienia. Pełne niezbędnych elektrolitów napoje dla sportowców będą najlepszą opcją w tym wypadku.