Yaya Toure: Dominacja na środku

Gwiazdor z Wybrzeża Kości Słoniowej zdradza FFT sekrety przygotowania do meczów
Wiedz jak się ustawić
Wiedz jak się ustawić
Nie wkładaj zbyt dużej siły we wślizgi
Nie wkładaj zbyt dużej siły we wślizgi
Ćwiczenia z mniejszymi ciężarami dadzą ci lekkość
Ćwiczenia z mniejszymi ciężarami dadzą ci lekkość
Wyciskanie sztangi i podskoki na pudło
Wyciskanie sztangi i podskoki na pudło

Chodzi o ustawianie się

W Barcelonie zacząłem jako pomocnik i kiedy odchodziłem, również byłem pomocnikiem. Nigdy nie potrzebowali mnie w ataku. Moja rola to właśnie bycie twardym pomocnikiem, przyjmowanie piłek i oddawanie ich dalej. Jedyne, co musisz robić to zachować wyczucie czasu. Trzeba grać tak, aby stworzyć drużynie jak najwięcej miejsca. Jeśli widzisz wolną przestrzeń - po prostu tam pobiegnij. Jeśli nie, to stój na swojej pozycji i oddaj piłkę lepiej ustawionemu koledze. Nie możesz po prostu pobiec sobie do przodu bez względu na konsekwencje.

Graj twardo, ale fair

Musisz bardzo uważnie przygotować się do walki z rywalami. Jeśli mierzysz się z zawodnikiem bardzo silnym fizycznie, powinieneś zmusić go do popełnienia błędu: nie agresywnie, ale zdecydowanie. Z kolei w kontakcie z mniejszym, lżejszym zawodnikiem musisz być o wiele uważniejszy. Trzeba na niego poczekać, a kiedy będzie okazja - zaatakować, ale nie za ostro. W takich sytuacjach łatwo można dostać kartkę. Jest i inna sprawa: w ważnym meczu obserwować będzie cię wielu ludzi i jeśli dostaniesz czerwoną kartkę, nie dasz dobrego przykładu. 

Nabierz siły

Trenerzy od przygotowania fizycznego należą do najważniejszych ludzi w klubie. Pomagają mi, aby moje ciało było świetnie przygotowane, co jest konieczne przy roli, którą pełnię w drużynie. Każdego dnia pracuję nad wszystkimi częściami ciała: ramionami, nogami, plecami, rękami. Ale kluczem jest to, aby nie używać zbyt wielkich obciążeń. My robimy 8, 10 lub 12 powtórzeń, bo nie możemy być przemęczeni na boisku. Lekkie ciężary to lekkość na boisku.

 

YAYA NA SIŁOWNI

Oto ćwiczenia, jakie zapisuje dla Yaya Toure trener od przygotowania fizycznego Manchesteru City Simon Bitcon.

"Yaya na siłowni wykonuje kombinację ćwiczeń siłowych. Jednym z ćwiczeń, które często powtarza jest seria przysiadów z hantlami bądź sztangą, a potem podskoki na pudło. Aby dobrze wykonać te ćwiczenia, musisz właściwie robić następujące rzeczy: złap sztangę (o takiej wadze, jaka jest dla ciebie komfortowa) i trzymaj ją tak, aby gryf był za twoją głową i dotykał tylnej części szyi. Nogi rozstaw tak, aby znajdowały się szerzej niż ramiona. Wówczas możesz wykonywać przysiady. W przysiadzie musisz spędzić chwilkę, a potem wrócić do pozycji wyjściowej. I tak przez kilka dobrych powtórzeń. Yaya wykonuje to ćwiczenie cztery razy, a potem odpoczywa przez trzy, cztery minuty.

Potem przechodzi do kolejnego ćwiczenia. Staje obok pudła, które musi mieć odpowiednią wysokość, tak by wskoczenie nie było trudnością. Jednak należy pamiętać, aby nie było zbyt wysokie, żeby nie złapać kontuzji. Upewnij się też, że pudło jest na tyle stabilne, że nie zawali się pod ciężarem ciała. Przygotuj się i skocz, ale pamiętaj, iż obie nogi powinny w tym samym momencie odbić się od podłogi i wylądować na pudle. Potem wróć i powtórz to ćwiczenie raz jeszcze. Wzmacnianie siły mięśni twoich nóg poprawi przygotowanie do meczu i skoczność."