Uniknij kontuzji pachwiny

Rozłóż nogi, wstrzymaj oddech i pozwól fizjoterapeucie Andy’emu Mitchellowi ci pomóc

Gdzie dokładnie boli?

Jeśli czujesz ból w okolicy wewnętrznej części uda, zapewne jest to spowodowane faktem, że uszkodziłeś swoje przywodziciele – mięśnie, z których zbudowana jest pachwina. Taki uraz powstaje w wyniku wykonywania nagłych ruchów - kopania, zerwania się do biegu albo nagłego zwrotu. Czasami narasta stopniowo przez kilka meczów.

Co właściwie się tam dzieje?

Jeżeli zawodnik odczuje nagły ostry ból, oznacza to, że włókna mięśniowe zostały uszkodzone. Gdy jednak uraz nasila się przez dłuższy czas, wtedy najprawdopodobniej jest to kontuzja ścięgna.

Spokojnie, nie umrzesz od tego!

Przy zerwaniu mięśnia pierwszego stopnia kilka włókien zostaje uszkodzonych, w rezultacie odrobinę krwawiąc i powodując lekkie zasinienie. Taka dolegliwość leczy się szybko i zawodnik gotowy jest do gry po 7-10 dniach. Mocniejsze zasinienie objawia się przy zerwaniu mięśnia drugiego stopnia i w tym przypadku rekonwalescencja piłkarza może potrwać od dwóch do nawet ośmiu tygodni. Rzadko spotykane zerwanie trzeciego stopnia powoduje obfite krwawienie i sinienie. Taka kontuzja oznacza odpoczynek od futbolu dłuższy niż osiem tygodni – wyleczenie jej zajmuje od trzech do czterech miesięcy.

Jak temu zapobiec?

Niezawodną rozgrzewką, zawierającą rozciąganie, przydatne ruchy i sprinty. Pomoże także wykonywanie regularnych ćwiczeń, takich jak wykroki w przód, przysiady czy podskoki. Ćwiczenia na elastyczność zapewnią z kolei większą wytrzymałość pachwiny i zminimalizują ryzyko urazu.

Alfred Galustian Zdrowie - kontuzje

Andy Mitchell

Fizjoterapeuta Bolton Wanderers

Więcej artykułów