Strzelaj z woleja jak van der Vaart

Trener od przygotowania technicznego Coerver, Alfred Galustian, wyjaśnia krok po kroku jak uderzać piłkę z powietrza w stylu gwiazdy Hamburga i reprezentacji Holandii Rafaela van der Vaarta

Stań twardo na ziemi

„Jedną z najważniejszych rzeczy podczas strzelania piłki z woleja jest trzymanie stopy postawnej pewnie na podłożu. Inaczej łatwo można stracić równowagę podczas uderzania piłki z powietrza, co wpływa na jakość strzału. Gdy już stoisz twardo na ziemi, nadal największe znaczenie ma utrzymanie stabilności podczas zagrywania piłki. Właśnie dlatego van der Vaart szeroko rozkłada ręce. Pozwala mu to zachowywać równowagę w trakcie kopania piłki z powietrza. Kostka w nodze, którą oddaje strzał jest usztywniona, co zapewnia uderzeniu niezbędną siłę i precyzję. To ważne, ponieważ kiedy otaczają cię obrońcy, łatwo dać się rozproszyć.”

Idź za uderzeniem

„Kiedy strzelasz z powietrza, myśl o swojej nodze jak o kiju golfowym. Grając w golfa, nie zatrzymujesz ruchu kija zaraz po kontakcie z piłeczką, lecz podążasz za uderzeniem. W piłce nożnej, gdy przygotowujesz się do uderzenia, próbuj trafić w górną część futbolówki, aby nie wysłać jej na dach stadionu.”

Nie podnoś głowy zbyt szybko

„Po uderzeniu piłki możesz spojrzeć w górę, by sprawdzić, czy trafiłeś w bramkę. Jeśli jednak podniesiesz głowę zbyt szybko, możesz zachwiać swoją pozycję i przestrzelić. Dlatego strzelanie z woleja jest elementem tak trudnym technicznie: zaniedbaj jeden malutki szczególik, a na pewno nie zdobędziesz gola. Warto zapamietać, iż dobra gra wolejem wymaga dobrego rozciągnięcia mięśni w nodze, dlatego nie zapomnij o dobrym rozgrzaniu uda i pachwiny przed meczem.”

Ćwiczenie

Jeśli jeszcze nie posiadasz techniki van der Vaarta nie martw się. To ćwiczenie powinno ci pomóc.

Technika

Stań kilka metrów od ściany, wypuść piłkę z rąk i kiedy ta odbije się od podłoża, postaraj się uderzyć ją prostym podbiciem z powietrza. Po odbiciu piłki od muru, złap ją w ręce. Powtórz ćwiczenie 20 razy prawą, a następnie lewą nogą.

Praktyka

Z czasem powyższe ćwiczenie stanie się dla ciebie zbyt proste. Wtedy stań od ściany kilka metrów dalej i rób dokładnie to samo, co wcześniej. Tym razem staraj się kopać piłkę mocniej. Powtórz ćwiczenie 20 razy prawą, a następnie lewą nogą.

Precyzja

Wyrzuć piłkę z rąk odbijając ją od ściany, a następnie staraj się uderzyć ją z powietrza w wybrany punkt na ścianie (możesz go czymś oznaczyć). Powtórz ćwiczenie 20 razy prawą, a następnie lewą nogą.

Alfred Galustian Technika

Alfred Galustian

Założyciel Coerver

Więcej artykułów