Śniadanie mistrzów

Stwórz dla siebie idealne śniadanie dzięki poradom dietetyka Matta Lovella
Typowe angielskie śniadanie
Typowe angielskie śniadanie
Francuski początek dnia
Francuski początek dnia
Amerykański styl na dzień dobry
Amerykański styl na dzień dobry
Śniadanie mistrzów
Śniadanie mistrzów

Matt Lovell porównuje śniadania z różnych zakątków świata...

Angielskie śniadanie

Fasola, smażone jajko, kiełbaski, bekon, grzyby, czarny pudding, pomidor, tost, herbata

Z kilkoma poprawkami to tradycyjne danie nie będzie tak złe, jak może się wydawać i pozwoli zaopatrzyć cię w energię na 90 minut gry.

Włókna, proteiny i węglowodany z fasoli są znakomitym dodatkiem do każdego śniadania, razem ze smażonym jajkiem, przygotowanym na oliwie.

- Proteiny i dobre tłuszcze pomogą ci się nasycić na dłużej - wyjaśnia Lovell. - Zaszalej z grzybami i jedz ile chcesz. Grzyby są znane ze swojego wpływu na system odpornościowy. Mają mało kalorii i są bardzo sycące - dodaje.

Grillowany pomidor bogaty w przeciwutleniacze, witaminę C i chroniącym przed rakiem likopenem jest świetnym wyborem. Zdecyduj się na tosty z pełnoziarnistego pieczywa, które zawierają dodatkowe węglowodany dla zapewnienia dawki energii.

- Dla czystszego źródła protein, odetnij porcję z dołu bekonu, która jest dla ciebie lepsza niż góra - mówi Lovell. - Powinieneś rozważyć odstawienie puddingu i kiełbasek. Mają dużo nasyconych tłuszczów i mogą zawierać sporo konserwantów, które są w stanie spowodować przyszłe kłopoty zdrowotne.

Choć wpływ herbaty jest nieistotny, jest ona bogata w polyfenole, które służą długotrwałemu zdrowiu.

- Ogólnie (angielskie śniadanie jest) zbyt tłuste i niewystarczająco bogate w proteiny. Przynajmniej ma kilka warzyw i włókna z fasoli. Naprawdę pomyśl o odstawieniu puddingu - kończy Lovell.

Werdykt Matta: 7/10

Francuskie śniadanie

Croissant, miska musli, pieczywo drożdżowe, salami, espresso

Miska musli z owsem, orzechami i suszonymi owocami to świetny początek. - Orzechy zapewniają zdrowe oleje, a owies powoli uwalnia węglowodany - mówi Lovell.

Ale śniadanie francuskie wypada gorzej od tego momentu. Croissanty mają mnóstwo tłuszczu i węglowodanów, które nie przynoszą żadnych zysków, nawet wypełnione czekoladą bogatą w przeciwutleniacze.

Pieczywo drożdżowe to podobne połączenie tłuszczu i węglowodanów. Salami oferuje niewiele ze swoją tłustą zawartością. Jeśli nie jesteś rannym ptaszkiem, espresso nie będzie problemem. - Kofeina pomaga, gdy mecz lub trening odbędzie się niedługo.

- Musli daje węglowodany i pomaga w utrzymaniu poziomu cholesterolu. Proteiny z chudej szynki zamiast salami pomogą spowolnić trawienie reszty pokarmów - podsumowuje Lovell.

Werdykt Matta: 5/10

Amerykańskie śniadanie

Muffin, obwarzanek, naleśniki z syropem i kubek kawy

- Można tak jeść po treningu, ale nie na śniadanie - mówi Lovell o tradycyjnym porannym daniu Amerykanów.

Muffinki mają zbyt wiele cukru i tłuszczów. Choć syrop ocieka w węglowodany, Lovell uważa, że w połączeniu z naleśnikiem stanowią samobójstwo. - Będziesz produkował insulinę w olbrzymich ilościach. Skończy się zamianą węglowodanów w tłuszcz - uważa dietetyk. - Jagody i naturalny jogurt, którego brakuje w tym śniadaniu, są znacznie lepszą opcją.

Lovell twierdzi też, że tylko dokładnie wybrany obwarzanek może się jakkolwiek przyczynić do poprawy występów w tym festiwalu tłuszczów.

- Kubek kawy pomoże cię rozbudzić po tym, jak twój poziom cukru we krwi radykalnie spadnie po przyjęciu wszystkich węglowodanów - mówi. - To śniadanie będzie dobre tylko w przypadku pełnego meczu z dogrywką i rzutami karnymi. Nic dziwnego, że Ameryka ma problem z otyłością, jeśli tak wygląda ich śniadanie.

Werdykt Matta: 3/10

Zwycięzca: Śniadanie Mistrzów

Wybór Matta na początek dnia...

Jajecznica

Łatwo przyswajalne źródło protein, które napełni cię przez 2-3 godziny.

Dwie kromki razowego chleba

Lepszy niż pszenny, bo tak nie nabrzmiewa. Jest dobrym źródłem węglowodanów, które zapewnią doładowanie poziomu glikogenu.

Grzyby i pomidory

Zapieczone z łyżeczką organicznego oleju kokosowego, będą łatwe do strawienia. Olej kokosowy to źródło tłuszczu wspierającego metabolizm.

Świeże mango i świeży ananas

Te owoce mają mało włókien i uwalniają energię relatywnie wolno, więc pomogą ustabilizować poziom cukru we krwi.

Alfred Galustian Zdrowie - dieta

Matt Lovell

Specjalista od diety sportowców

Więcej artykułów