Obalamy mity

Od kawy do węglowodanów, jeden z najlepszych piłkarskich dietetyków, James Collins obala pięć najpopularniejszych w świecie futbolu mitów dotyczących jedzenia

Mit 1

Guinness jest bogaty w żelazo

W pubie można natrafić na różne okrzyki, ale ten jest najpopularniejszy i najgłośniejszy: Guinness jest bogaty w żelazo! Mit pochodzi z czasów, kiedy picie tego trunku zalecano kobietom w ciąży, ale prawda jest taka, iż jedno jajko zawiera taką samą ilość żelaza, jak trzy litry tego ciemnego napoju.

James zaleca

Żelazo jest bardzo ważnym składnikiem naszej diety, gdyż pomaga czerwonym krwinkom w transporcie tlenu w naszym organizmie. Jeśli będzie go zbyt mało, będziesz czuł się zmęczony i osowiały. Mięso, a zwłaszcza czerwone, zawiera największą ilość żelaza, tak więc śmiało, tuż po meczu sięgnij po krwistego steka.

Mit 2

Nie jedz przed snem

Nocne objadanie się kebabem po dniu spędzonym tylko na spożywaniu trunków oczywiście doda ci kilka centymetrów w pasie, ale jedzenie przed snem nie jest tak ciężkim grzechem, jak powszechni się uważa. Większość amatorów spędza wieczory na siłowni lub treningu, więc muszę jeść późno, aby wprawić swój mechanizm regeneracyjny w ruch. Przekąski bogate w białko sprawią, że przez całą noc twoje mięśnie będą się naprawiać oraz pracować.

James zaleca

Nie krępuj się, skubnij sobie małe co nieco wieczorem, jeśli czujesz taką potrzebę. Jest mnóstwo opcji, które wpłyną korzystnie na twój organizm. Kurczak lub tuńczyk, jogurty lub zmiksowane owoce, płatki z mlekiem, czy też proteinowy shake. Jest z czego wybierać.

Mit 3

Kofeina cię odwodni

Wszyscy lubimy codzienny zastrzyk kofeiny, czy to w postaci czekolady, czy też herbaty lub kawy. Co ciekawe, większość ludzi wierzy, iż spowodowane tym liczne wycieczki do toalety, zwiększają ryzyko odwodnienia organizmu. Wprawdzie kofeina jest moczopędna, ale tylko, kiedy spożywamy jej duże ilości, więc nie ma powodu, aby przechodzić na bezkofeinową kawę przed meczami. W rzeczywistości, kilka łyków tego trunku tylko ci pomoże w trakcie spotkania, a nie zaszkodzi.

James zaleca

Zazwyczaj kofeinie potrzeba jakieś 45 minut na dotarcie do krwi, więc po prostu spożyj ją w odpowiednim czasie.

Mit 4

Tłuszcz jest twoim wrogiem

Jeśli będziesz spożywał potrawy bogate w tłuszcz, staniesz się gruby, prawda? Wcale nie. Oczywiście, jeśli zaczniesz objadać się czymś, co posiada same tłuszcze nasycone, jak ciastka i ciasta, w końcu zamienisz się w kulkę. Jednak kiedy będziesz dostarczał organizmowi tych nienasyconych, jak na przykład kwasy Omega-3, zostaniesz nagrodzony ożywionym umysłem i sercem, bijącym idealnie w rytm meczu.

James zaleca

Zwiększ ilość dobrych tłuszczy w swojej diecie, poprzez jedzenie tłustych ryb, takich jak łosoś czy makrela, przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Mit 5

Żywność organiczna jest zdrowsza

Tylko dlatego, że coś jest hodowane na ekologicznej farmie, wcale nie znaczy, iż będzie to dla ciebie lepszym jedzeniem. Żywność produkowana w ten sposób, jest oczywiście bardziej naturalna, ze starannie kontrolowanymi ilościami substancji chemicznych i pestycydów, ale poziom substancji odżywczych jest taki sam, jak w żywności nieorganicznej.

James zaleca

Nie wrzucaj wszystkiego co organiczne do swojego koszyka w supermarkecie. Należy kupować bazując na własnym smaku, upodobaniach oraz jakości produktów, które są odpowiednie dla twojego budżetu.