Nigel Reo-Coker: Praca z piłką

Od przyjmowania piłki na klatkę piersiową po krótkie podania. Oto kompletny poradnik treningowy dotyczący umiejętności technicznych dostarczony nam przez piłkarza Ipswich Nigela Reo-Cokera
Strzelanie
Strzelanie
Drybling między pachołkami
Drybling między pachołkami
Zwroty
Zwroty
Przyjmowanie na klatkę piersiową
Przyjmowanie na klatkę piersiową
Długie podania
Długie podania
Krótkie podania
Krótkie podania
Główkowanie
Główkowanie
Dokładne woleje
Dokładne woleje

Strzały

Zerwij pajęczynę

„To ćwiczenie możesz wykonywać na własnym podwórku. Weź kilka piłek, ustaw je na wprost bramki i trenuj oddawanie strzałów w jej światło. Następnie staraj się umieścić piłkę tuż przy słupkach. Upewnij się, że trafiasz w piłkę czysto, tą częścią stopy, którą chciałeś ją uderzyć. Na początku koncentruj się na celności, dopiero później dodaj siłę do uderzenia.”

Drybling między pachołkami

Najstarsze ćwiczenia są najlepsze

„Zwykły drybling pomiędzy pachołkami zazwyczaj okazuje się być bezcennym ćwiczeniem. Umieść na murawie dziesięć pachołków oddalonych od siebie o metr i rozpocznij slalom między nimi, trzymając piłkę jak najbliżej stopy. Aby dodać element treningu kondycyjnego, po zakończonym ćwiczeniu wykonaj sprint do miejsca jego rozpoczęcia.”

Kiwki

To tylko jeden przykład, opanuj ich więcej

„Mój osobisty faworyt to drybling Cruyffa. Umieść swoją słabszą stopę tuż za piłką, sprawiając wrażenie, iż po prostu chcesz ją poprowadzić prostym podbiciem do przodu. Jednak zamiast tego, przełóż nogę nad piłką i wewnętrzną częścią stopy cofnij ją między swoimi nogami. Pamiętaj, aby urozmaicać swoje dryblingi, gdyż dobry obrońca wkrótce zorientuje się w twoich zamiarach, jeśli ciągle będziesz dryblował w ten sam sposób.”

Przyjęcie piłki na klatkę

Bo to coś więcej niż piłka „nożna”

„Musisz potrafić używać wielu części swojego ciała do opanowania piłki. Tak jak udo, klatka piersiowa jest bardzo ważnym elementem twojego organizmu, dlatego staraj się z niej korzystać w trakcie gry w piłkę. Poproś kolegę z drużyny, aby podawał ci futbolówkę górą, tak abyś mógł ją przyjąć na klatkę piersiową, sprowadzając ją pod swoje stopy lub podbijając na głowę.”

Długie podanie

Podawaj na dobieg lub do nogi

„To ćwiczenie jest proste. Poproś kolegę, aby stanął w odległości 30-40 metrów od ciebie. Podawajcie do siebie piłkę górą. Aby osiągnąć dobrą parabolę lotu futbolówki, w momencie wykonywania podania umieszczaj swoją stopę głęboko pod piłką. Różnicuj ćwiczenie podając koledze na przemian: raz wprost pod jego nogi, następnie na dobieg. Dzięki temu odzwierciedlisz sytuacje meczowe.

Krótkie podanie

Bułka z masłem dla każdej topowej drużyny

„90 procent spośród wszystkich podań to dogrania krótkie, ale efektywne. W szkółce West Hamu wpajano nam by odgrywać piłkę krótko, więc był to kluczowy element naszego treningu. Rozmieść pachołki w odległości około metra od siebie i podawaj sobie między nimi piłkę z kolegą z drużyny. Przyspieszaj ćwiczenie używając tylko jednej stopy.”

Gra głową

Zwiększaj rozmiar kołnierzyka

„Po raz kolejny, chodzi tutaj o efektywne wykorzystywanie różnych części ciała. Poproś kolegę by rzucał ci górne piłki i po prostu staraj się odegrać je głową wprost do niego. Miej oczy cały czas otwarte i napinaj mięśnie karku, by nadać uderzeniu maksymalnej mocy.”

Dokładne woleje

Jak Zidane w finale Ligi Mistrzów

„Niech kolega z drużyny rzuci ci piłkę, a ty przyjmij ją na co tylko chcesz: udo, głowę, czy klatkę piersiową. Jednak miej pewność, że odegrasz mu ją z powietrza używając wewnętrznej części stopy. Tego podbicia używa się w piłce najczęściej, dlatego dużo nad nim pracuj.”

Alfred Galustian Porady

Nigel Reo-Coker

Pomocnik Ipswich Town

Więcej artykułów