Naciągnięcie uda

Rozpoznanie i leczenie jednego z najgorszych urazów piłkarskich

Gdzie dokładnie boli?

Naciągnięcie uda poznasz po chwilowym ostrym bólu, jaki odczuwać będziesz w trakcie biegania lub kopania piłki. Obszar zagrożenia to w tym przypadku przód nogi między kolanem a biodrem.

Oto, co się dzieje…

Włókna tworzące mięsień uda zostają naciągnięte lub nawet naderwane kiedy jest on pod znacznym obciążeniem - podczas kopania i biegania (zwłaszcza sprintem). Wtedy to zachodzi największe ryzyko odniesienia urazu. Początkowo jest tylko trochę bolesny, jednak przez kolejne dni i tygodnie zaczyna bardziej dokuczać.

Odpoczynek od futbolu

Jeśli naciągniecie jest niegroźne (stopień pierwszy), wypadniesz z gry na jedynie siedem do dziesięciu dni. Jeżeli włókna mięśniowe są bardziej uszkodzone (stopień drugi), przygotuj się na odpoczynek trwający od dwóch do nawet ośmiu tygodni. Stopień trzeci to już sprawa naprawdę poważna, która wiąże się z leczeniem dłuższym niż wspomniane osiem tygodni.

Zadbaj, by to się nie powtórzyło

Jak zawsze w grę wchodzi niezawodna rozgrzewka, 15 do 25 minut przed każdym meczem, zawierająca jogging i kilka typowo piłkarskich ruchów, aby przygotować swoje ciało do pojedynku. Do tego przysiady, wykroki w przód i ogólne ćwiczenia nóg pozwolą zwiększyć ich siłę, co zmniejszy ryzyko wystąpienia urazu. Pamiętaj, że kontuzjowany piłkarz na nic się nie zda.

Alfred Galustian Zdrowie - kontuzje

Andy Mitchell

Fizjoterapeuta Bolton Wanderers

Więcej artykułów