Kurczak Yassa

Po zjedzeniu tej tradycyjnej senegalskiej potrawy nikt nie będzie w stanie cię powstrzymać - deklaruje napastnik londyńskiej Chelsea Demba Ba

Dlaczego warto skosztować kurczaka yassa?

Ponieważ jest to moim zdaniem najlepsze danie na świecie! Niestety, po przeprowadzce do Anglii coraz rzadziej mogę go spróbować.

Nie jest to rzecz łatwa do znalezienia w restauracji, ja sam zaś nie umiem przyrządzić tego dania w domu. Na szczęście wielu moich znajomych z Senegalu wie, jak to zrobić, włączając w to moją rodzinę - mamę i dwie siostry. Kiedy więc przyjeżdżam do domu, zawsze proszę je o "yassa poulet". Potrawa ta jest dość ciężkostrawna, zatem nie zalecałbym nikomu spożywać jej przed meczem. Po meczu - jak najbardziej.

Jeśli zjesz odpowiednio dużą porcję "yassa" na obiad, nie będziesz musiał posilać się niczym aż do następnego dnia. Jest to zarazem danie niezmiernie pożywne oraz dodaje mnóstwo siły.

Szczerze mówiąc, "yassa" nadaje się bardziej na większe przyjęcia bądź obiady rodzinne niż samotny posiłek, niemniej jednak po jego zjedzeniu możesz poczuć się wręcz napompowany pozytywną energią.

Składniki (4 porcje)

  • kurczak pokrojony na 8 kawałków, bądź osiem kawałków udka/piersi/podudzia kurczaka, koniecznie obrane ze skóry
  • 6 cebuli, obranych i posiekanych
  • 55 ml oleju rzepakowego bądź roślinnego
  • 225 ml soku z cytryny (jeśli to możliwe, świeżo wyciśniętego)
  • połowa papryki
  • 3 ząbki czosnku
  • 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne
  • połowa papryczki chilli
  • sól i pieprz do smaku

Sposób przyrządzenia:

  • wymieszaj połowę cebuli, pieprz, czosnek, sok z cytryny, przyprawy oraz pół szklanki octu w mikserze, by otrzymać senegalski specjał - pastę "nokoss". Dodaj ją do kurczaka i wstaw do lodówki, aby zamarynować całość przez okres od dwóch do dwudziestu czterech godzin.
  • wyjmij marynatę z lodówki i opiecz nieco z dwóch stron w piekarniku, na grillu, bądź podsmaż na patelni, następnie odłóż na bok
  •  wlej olej do głębszego naczynia, wrzuć pozostałe kawałki cebuli i gotuj przez 8-10 minut, aż stanie się ona półprzezroczysta
  • dodaj kurczaka z pastą "nokoss", przykryj i gotuj na wolnym ogniu przez około 20 minut. Wlej pozostały ocet, posól, popieprz i kontynuuj gotowanie przez kolejnych 10 minut.
  • odstaw do ostygnięcia na kilka minut, podawaj z ryżem (najlepiej jaśminowym)

KURCZAK

Bogaty w sód, wspomaga wchłanianie i zatrzymywanie przez organizm płynów, co jest ważne w kontekście wysokiej intensywności meczów na początku sezonu. Dostarcza on również niskotłuszczowych białek, wspomagając regenerację mięśni po meczu.

RYŻ

Jako część przedmeczowego posiłku, ryż wzbogaca organizm w wolno uwalniające się węglowodany. Dzięki nim jesteś w stanie lepiej znieść trudy meczu i nie poddać się, kiedy opadniesz całkowicie z sił.

CZOSNEK

Jako część "superjedzenia", czyli jedzenia wybitnie bogatego w różnorakie składniki odżywcze, czosnek przynosi wiele korzyści. Dla piłkarza najważniejszymi jego zaletami będą jednak wzmocnienie systemu odpornościowego i naturalne właściwości lecznicze.

CEBULA

Badania wykazały, że cebula pozytywnie wpływa na pracę komórek w mózgu. Jako że "yassa poulet" w nią obfituje, pomoże ci to utrzymać koncentrację i sprawność umysłu w ciągu pełnych 90 minut.

SOK Z CYTRYNY

Sok z cytryny posiada jedną, za to znaczącą zaletę - opóźnia trawienie pokarmów i tym samym opróżnianie żołądka. Oznacza to, że przez dłuższy czas będzie towarzyszyć ci uczucie sytości. Sam Demba Ba dodaje do potrawy niemal całą szklankę, nic dziwnego zatem, że nie musi on jeść nic aż do pierwszego posiłku następnego dnia.