Diego Forlan: Mój dzienniczek żywieniowy

Zazdrościsz Urugwajczykowi Diego Forlanowi zdolności do biegania po boisku niczym królik z reklamy Duracell? Naśladuj jego dietę i też będziesz mógł ganiać przez 90 minut
Dieta Diego Forlana pozwala mu grasować po każdej kępie trawy
Dieta Diego Forlana pozwala mu grasować po każdej kępie trawy
Drewniany element ananasa ma dużo bromeliny
Drewniany element ananasa ma dużo bromeliny
Omlet jest bogaty w proteiny
Omlet jest bogaty w proteiny
Sok pomarańczowy to ulubiony napój Forlana na śniadanie
Sok pomarańczowy to ulubiony napój Forlana na śniadanie
Ciemne pieczywo zapewnia węglowodany
Ciemne pieczywo zapewnia węglowodany
Makaron uzupełni zapasy energii
Makaron uzupełni zapasy energii
Mleko czekoladowe zawiera proteiny i węglowodany
Mleko czekoladowe zawiera proteiny i węglowodany
Forlan lubi jeść popołudniowe tosty
Forlan lubi jeść popołudniowe tosty
Szejk pełen witamin i przeciwutleniaczy
Szejk pełen witamin i przeciwutleniaczy
Pięć porcji to za mało. Forlan woli 10!
Pięć porcji to za mało. Forlan woli 10!
Sałatkę z rybą łatwo strawić
Sałatkę z rybą łatwo strawić
Forlan dużo pije i się nawadnia
Forlan dużo pije i się nawadnia
Matt Lovell poleca rybę na wieczorne danie
Matt Lovell poleca rybę na wieczorne danie

Niewielu napastników na świecie może się równać z klasą Diego Forlana. Bilans strzelecki byłego gracza Interu i Atletico Madryt mówi sam za siebie: dwukrotny zdobywca trofeum Pichichi oraz Złotego Buta. Kapitan reprezentacji Urugwaju poprowadził swoją drużynę do półfinału Mistrzostw Świata 2010 i dostał Złotą Piłkę dla najlepszego zawodnika finałów w RPA.

Ale Forlan jest nie tylko świetnym strzelcem. Pracuje nogami jak tłoki samochodowe w silniku i jego wytrzymałe nogi niosą go przed 90 minut gry. Naśladuj jego dietę i złote wskazówki od dietetyka sportowego Matta Lovella, a ty też będziesz tak wytrzymały.

8.00 - Śniadanie

Diego Forlan: Zaczynam dzień od talerza ananasów. Lubię słodkości i ich smak mnie pobudza. Potem jem tosty z ciemnego pieczywa z masłem, a później jogurt. Czasem jem omlet z szynką i serem. Wolę białko z jajek niż żółtko. Do popicia biorę nieco świeżo wyciskanego soku z pomarańczy. To wystarczy, żeby naładować się przed treningiem.

Matt Lovell, dietetyk Tottenhamu i reprezentacji Anglii w rugby: Świeże ananasy są świetnym daniem dla piłkarza. Ważne, żeby zjeść też drewniany element, który ma wiele bromeliny - enzymu trawiennego, który pomaga zawodnikom dojść do siebie po kontuzji przez obniżanie zapalenia. Omlet ma dużo protein i pomoże spowolnić przyswajanie węglowodanów z chleba i ananasa. Umożliwi też wyrównanie poziomu cukru we krwi. Proteiny są też dobre do regeneracji mięśni.

Matt poleca... Piłkarze-amatorzy powinni zjeść tosta przed treningiem. Ciemne pieczywo zapewni węglowodany, które rozłożą się na glukozę, preferowane paliwo dla pracujących mięsni. Polecam posmarować tosta dżemem lub miodem, co podniesie poziom cukru we krwi i uzupełni zasoby glikogenu w mięśniach. Owsianka też będzie tak samo dobra. Doradzam jedynie małą szklankę soku pomarańczowego, bo to czysty cukier.

13.00 Obiad

Diego: Po dwóch lub trzech godzinach treningu wracam prosto na obiad. Czasami jem go w klubie, czasami w restauracji z rodziną lub przyjaciółmi. Z kimkolwiek jestem, zwykle biorę makaron lub ryż z kurczakiem. Prawdopodobnie zdecyduje się na spaghetti polane oliwą z dodatkiem sera. Jeśli biorę kurczaka, musi być grillowany, nigdy niesmażony. To będzie dla ciebie lepsze.

Matt: Twój organizm szybko trawi makaron, co pozwala uzupełnić zasoby energii. Kurczak też dobrze się trawi i da ci proteiny, które wspomogą odnowę mięśni po napięciach spowodowanych treningiem. Regeneracja jest kluczowa każdego dnia.

Matt poleca... Istnieją napoje, które zawierają i węglowodany, i proteiny - na przykład mleko czekoladowe, które jest świetnym zamiennikiem, jeśli nie masz dostępu do protein z serwatki. To pomoże w odnowieniu mięśni, regeneracji i napełnieniu. Polecam też dodatek z zielonej sałaty.

16.00 - Popołudniowa przekąska

Diego: Popołudniu zwykle wrzucam jakieś owoce typu pomarańcze lub ananasy do miksera i piję sok. Jak nazywacie to po angielsku? (Smoothie) Ok, nie wiedziałem. Dodaję trochę wody oraz lodu i tak powstaje smoothie, prawda? Smakuje dobrze, szczególnie w czasie gorącego lata. Dietetycy mówią, że powinno się jeść przynajmniej pięć porcji owoców lub warzyw dziennie. Myślę, że ja jem przynajmniej 10! Zjem też kanapkę lub jakieś płatki.

Matt: Smoothie będzie pełne witamin i przeciwutleniaczy, które pozwolą regenerować się szybciej i przygotują twoje ciało na następny trening lub mecz. Po ciężkiej porannej pracy, metabolizm Diego będzie pracował szybciej i dodatkowy zastrzyk energii da mu odnowę organizmu.

Matt poleca... Dodanie gałki serwatki proteinowej do smoothie także pomoże w regeneracji. Aminokwasy z serwatki pomagają w różny sposób: szczególnie przyspieszając czas regeneracji. Będziesz mógł następnym razem trenować ciężej i poprawisz swój system odpornościowy, więc nie zachorujesz.

21.00 - Wieczorne danie

Diego:  Jem ostatni posiłek dnia w nocy. W Manchesterze ludzie jadali swoje obiady o 17.00 lub 18.00. W Madrycie nie wychodzą latem na posiłek przed 23.00, ponieważ wcześniej jest zbyt gorąco. Jeśli jestem w domu, jem około 21.00, zwykle jakąś rybę z sałatką. Lubię dużo świeżych pomidorów i parowanych warzyw. Wiem, że jedzenie, które spożywam jest dobre dla mojego ciała, ale wszystko to naprawdę mi smakuje. Nie wszystko co jem, jest takie zdrowe. Czasami, ale tylko czasami, pozwalam sobie na dulce de leche (karmelizowane mleko). Jako napój wybieram dużo wody, aby być nawodnionym. Piję też wodę w trakcie treningów. Nie piję alkoholu i nie jestem do niego przyzwyczajony. Próbowałem, gdy byłem młodszy, ale nie piłem go od wielu lat.

Matt: Jedzenie późno w nocy nie jest idealne, ale (proponowana wersja - przyp. red.) jest w porządku ponieważ rybę trawi się szybko i łatwo, podobnie jak warzywa. Lekkie posiłki o tej porze są kluczowe, ponieważ każde cięższe danie będzie potrzebowało czasu na przetrawienie i zwolni go podczas następnego dnia. Dodatkowo, ciało nie będzie spalało paliwa podczas nocy. Karmelizowane mleko może pomagać w relaksowaniu się i dobrym śnie. Sen jest naprawdę ważny dla regeneracji i optymalnej gry.

Matt poleca...  Na wieczorny posiłek polecam danie z białą rybą - głądzicą, dorszem, czerniakiem - z brokułami, fasolą i pomidorami.

Alfred Galustian Zdrowie - dieta

Matt Lovell

Specjalista od diety sportowców

Więcej artykułów